رقابت


املاک نخیل

رقابت

جيو كميته يا رقابت آزاد نوعي رزم است كه مورد توجه بسيار همگان قرار دارد. اين حالت كاراته را از اشكال اوليه آن كه نوعي بودو يا «راه رزم» بود منحرف كرده و آن را تبديل به يك ورزش كرده ايت. جيو كميته مخالفان و موافقان خاص خود را دارد. قوي ترين مخالفان آن عقيده دارند كه اين روش فلسفه اوليه كاراته و عناصر آن را تحريف مي كند. به عقيده ايشان اين روش مصنوعي است و بعد مهلك بودن كاراته را از بين برده و بر خلاف روح سامورايي است كه مشخصه آن بود. در اين دسته از انتقادها اهميت بيشتر بر تمرين كاتا و تكنيك هاي اوليه داده مي شود.

حتي سبك هايي كه در رقابت ها شركت مي كنند تفاوت هاي قابل توجهي در قوانين مربوط به خود دارند. در همه آنها تكنيك هاي مشخصاً كشنده مانند ضربه به جناق سينه و تكينيك هاي با دست باز مثل ضربه زدن با انگشت به چشم تحريم شده است. البته درجه اصابت مجاز از سبكي به سبك ديگر تفاوت مي كند اما در همه سبك ها قوانين اصابت نكردن ضربه اجرا مي شود و ضربات با اينكه كاملاً هدف گيري مي شوند ولي درست در لحظه برخورد به حريف بايد كنترل و و نگاهداشته شوند. در عين حال سبك هاي مختلف گرايش به تفسير «اصابت» با توجه به درجات گوناگون شدت آن دارند.

از طرف ديگر كيوكوشين كاي اصابت كامل (فول كنتاكت) را در بعضي از رقابت هاي خود مجاز مي داند. ضربات مشت و لگد به بدن به دليل اينكه ساختمان عضلاني بالا تنه مي تواند به طور كامل ساخته شود و آنها را تحمل كند، آزاد است. ضربات لگد، اما نه مشت، به سر مجاز است و دليل آن نيز اين است كه پا از دست آهسته تر حركت مي كند لذا امكان دفاع از ضربه آن طبعاً وجود دارد. ضربه مشت به صورت مجاز نيست و دليل آن اين است كه به سبب سرعت زياد ضربه مشت، دفاع از آن بسيار مشكل است و ضربه مي تواند باعث صدمات زياد گردد. كيوكوشينكاي به فلسفه «يك ضربه دست يا يك ضربه پا مي تواند مبارزه را خاتمه بخشد» معتقد است و بنابراين در اين سبك كاراته بيشتر نمودي از يك بودو است نه يك ورزش و به همين دليل است كه در تمرين ها غالباً از لايه محافظ استفاده مي شود.

فدراسيون سراسري انجمن هاي ژاپن (Fajko) پس از آنكه در سال 1964 تشكيل شد براي جا انداختن كاراته به عنوان ورزشي رقابتي و بين المللي اقدام به تنظيم و وضع قوانين رقابتي با اهميت بدون برخورد كرد تا تمام سبك ها بتوانند در چهارچوب آن رقابت كنند. اين كار در اوايل سال 1970 به طور وسيهي مورد موافقت قرار گرفت و در طي همان سال اولين دوره مسابقات قهرماني جهان در تمام سبك ها در توكيو برگزار گرديد. رقابت ها در زميني به شكل مربعي با اضلاع 8 متر برگزار مي گردد و به وسيله يك داور كه آزادانه در اين مربع حركت مي كند و چهار قاضي در گوشه ها مي نشينند و به او كمك مي كنند اداره مي شود. امكان دارد كه يك كنترل كننده هم وجود داشته باشد كه داور هر زمان كه بخواهد با او مشورت كند اگر چه در بعضي از موقعيت ها كنترل كننده مي تواند از داور بخواهد كه در رأي خود تجديد نظر كند ولي تصميم گيرنده اصلي داور است. از آنجا كه ضرورت دارد قضاوت در كمتر از كسري از ثانيه انجام بگيرد مهارت و كيفيت داور آشكارا اهميت زياد پيدا مي كند. ضعف داوري مي تواند موجب ايجاد موقعيت هاي خطرناك شود و برخوردها را افزايش دهد.

هر رقابت معمولاً 3 دقيقه طول مي كشد و در موقعيتي كه نتيجه به دست نيايد 2 دقيقه نيز اضافه مي گردد. نقاط امتياز آور بدن سر و پشت و روي بالا تنه هستند. هدف مبارزه كننده ضربه زدن به نقطه هدف گرفته شده است. اگر يك ضربه به طور كامل اجرا گردد (به طور مثال تنظيم فاصله خوب، تعادل، غريو و غيره) و در لحظه برخورد به حربف كنترل شود، داور مسابقه را قطع مي كند و با فرياد اعلام ايپان (امتياز كامل) مي نمايد و دست خود را به هوا و به طرف امتياز گيرنده بلند مي كند و مسابقه را پايان يافته اعلام مي دارد. اگر ضربه خوب ولي كامل نباشد داور اعلام نيم امتياز مي كند و مسابقه را ادامه مي دهد. دو بار نيم امتياز گرفتن يك امتياز كامل تلقي مي شود و مسابقه خاتمه مي يابد. اگر ضربه كنترل نشود و حريف صدمه ببيند به ضربه زننده ممكن است تذكر يا اخطار دهند. اگر پس از سپري شدن سه دقيقه هيچ يك از حريف ها برنده نشود ممكن است دو دقيقه وقت اضافي تعيين گردد و يا داور به كمك قضات، بر اساس مهارت، روح جنگندگي و طرز برخورد يك نفر را برنده اعلام كنند.

براي اينكه مسابقات جنبه ماجراجويي به خود بگيرند و بيشتر مورد توجه تماشاگران قرار گيرند تعداد مسابقات در سه دقيقه افزايش مي يابد و مبارزي كه بيشترين تعداد امتياز را بياورد برنده اعلام مي گردد. اين نوع مسابقه سبب مي شود تا كساني كه در ضربات ضد حمله متخصص هستند خود را با قوانين جديد وفق دهند. در مسابقات تيمي معمولاً هر تيم متشكل از پنج فرد اصلي و دو نفر ذخيره است و تيمي كه بيشترين امتياز را به دست آورد برنده مي شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در دو شنبه 13 تير 1390برچسب:شوتوکان,کاراته,شوتوکان کاراته,سبک شوتوکان,کومیته, مبارزه,مبارزه ازاد,ساعت11:37توسط گورکانی | |